آشنایی با خواص کیوی

خاصیت کیوی, فواید کیوی

آشنایی با خواص کیوی

كیوی این میوه پرزدار، دارای مواد غذایی بالا و میزان كالری زیاد پایینی می باشد، به این خاطر در رده میوه‌های زیاد مفید قرار دارد. این میوه به دلیل خاصیت كاهندگی كه بر سطح‌تری گلیسیرید دارد، از غلظت خون می‌كاهد و از کم‌عرض شدن عروق و بروز انواع سكته‌ها پیشگیری می‌كند.كیوی با داشتن آنتی‌اكسیدان بسیار خاصیت ضدسرطانی بسیاری دارد و امكان گرفتار شدن به بعضی از سرطان‌ها را كاهش می‌دهد.

كيوی بمبی مخالف استرس

استرس و كمبود خواب روی بدن انسان تاثیر می گذارد. هركس می خواهد به اين وضع گرفتار نشود بايد در روز ۴ رقم كيوی بخورد. ۴ رقم كيوی را در طول روز تقسيم كنيد. مثلاً صبح’ ظهر’ بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمی تواند ويتامين C را ذخيره كند.

خواص کیوی برای معده:

متأسفانه آنزيم های كيوی در معده به وسيله اسيد معده از بين می رود. اما اسيد معده بعد از خوردن غذاهای گوشتي و لبنی زياد مقداری خنثی می شود و آنزيم های كيوی می توانند مدت كوتاهی فعاليت كنند و اين روزگار كافی می باشد تا مواد پروتئينی در تاثیر اين آنزيم ها به قطعات كوچكتری تجزيه شوند و اين امر عمل هضم غذاهای سنگين را در معده و روده آسانتر می كند.

خواص کیوی,کیوی

کاهش فشار خون از فواید کیوی می باشد

خواص درمانی میوه کیوی
• درمان بیماری آسم از خاصیت کیوی: میوه کیوی چون دارای ویتامین C می باشد، بیماران گرفتار به آسم می توانند روزانه یک رقم کیوی میل نمایند چراکه سبب خس خس در ریه ها شده و نفس کشیدن بیماران آسمی را تندرستی می بخشد.

• افرادی که دیابت نوع اول یا دوم دارند هم می توانند کیوی بخورند.

• کیوی سبب می شود گوارش در بدن آسان تر شود و تجزیه پروتئین در روده به آسودگی امکان پذیر شود. افرادی که گرفتار اختلال گوارشی می‌شوند، از کیوی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:  خواص عسل گون؛ خاصیتی که سلامتی شما را بیمه می کند

میوه کیوی چون غنی از ویتامین C می باشد، سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. از کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.

• کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند با خوردن کیوی ممکن می شود. و سبب می شود فشار خون پایین آمده و یک فشار خون نرمالی داشته باشید.

• کیوی از لخته شده خون در شریانات قلب پیشگیری می نماید. افرادی که کلسترول بد خون دارند می توانند با میل نمودن کیوی از سکته قلبی پیشگیری نموده و خونشان را رقیق تر نمایند.

• تقویت بینایی یکی از خواص كيوي: افرادی که چشمام ضعیفی دارند با خوردن کیوی می توانند بینایی خود را افزایش دهند و از بی‌قدرت شدن چشم هایشان پیشگیری نمایند، چراکه کیوی دارای مقدار زیادی ویتامین«A» بوده که این ویتامین برای چشم زیاد مفید می باشد.

• کیوی از صدمه به DNA پیشگیری می‌کند، که به پیشگیری از سرطان پیشگیری می کند.

• فیبر موجود در کیوی می‌تواند به سموم بچسبد و آن را از بدن خارج کند.

میوه کیوی, خواص میوه کیوی

کیوی همچنین دارای مس، آهن و فسفر می باشد

بها غذایی کیوی:

کیوی منبعی زیاد غنی و سرشار از ویتامین C می باشد و مقدار ویتامین C آن از پرتقال نیز بیشتر می باشد. ویتامین ث موجود در کیوی، ۲ مساوی پرتقال، ۶ مساوی لیموترش و میزان مواد مغذی آن ۸ مساوی سیب می باشد. همچنین دانه‌های سیاه آن حاوی ویتامین D می باشد. کیوی همچنین دارای ویتامین A ویتامین‌های B1, B3, B2 و سایر ویتامین‌های گروه ب می باشد.

کیوی از میوه‌های زیاد کم کالری می باشد. در ۱۰۰ گرم کیوی ۴۷ کالری وجود دارد و از سمت میزان کالری هم صف زردآلو و نارنگی می باشد. مقدار پتاسیم آن از موز بیشتر می باشد. از میزان منیزیم زیاد بالایی بهره‌مند می باشد و به همین خاطر نیز امکان ابتلا به بعضی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه سرکه برنج و خواص سرکه برنج

کیوی همچنین دارای مس، آهن و فسفر می باشد. کیوی میوه‌ای می باشد که مواد غذایی بالا و در صد کالری زیاد پایینی دارد، از این‌رو می‌توان آن را در رده میوه‌های زیاد مفید قرار داد.

ارزش غذایی کیوی,خواص داروئی کیوی

کیوی چه ویتامینی دارد

مضرات کیوی :

• كيوی دارای مقدار زيادی اگزالات می باشد كه سبب تشكيل سنگ در كليه و كيسه صفرا می شود. به همين دليل بار يافراد مستعد سنگ كليه و سنگ صفرا مضر می باشد.

• آلرژی یا آلرژی به کیوی زیاد رایج می باشد و ۱۰٪ پایان واکنش‌های آلرژیک نسبت‌به غذا در کودکان به‌وجود می‌آید. مخصوصا افرادی که به لاتکس، موز و آووکادو آلرژی دارند، باید بیشتر مراقب واکنش‌های آلرژیک ناشی از مصرف کیوی باشند. آلرژی به کیوی می‌تواند سبب بروز سندرم آلرژی اورال، کهیر (دراثر مصرف یا لمس)، ورم، خارش پوست، آلرژی بینی و دهان و آنافیلاکسی شود که می‌تواند جان شخص را تهدید کند.

• افرادی که از داروهای مسدودکننده‌ی گیرنده‌ی آدرنرژیک بتا استفاده می‌کنند، باید از کیوی در مقادیر میانه استفاده کنند. زیرا پتاسیم موجود در کیوی می‌تواند سبب افزایش پتاسیم بدن به بالاتر از حد طبیعی بشود. افزایش پتاسیم می‌تواند برای کلیه‌ها مخصوصا در افراد گرفتار به بیماری‌های کلیوی مضر باشد.

• كیوی دارای اگزالات می باشد. این تركیب می‌تواند سبب سنگ كلیه شود. به این علت این میوه برای افرادی كه مستعد سنگ كلیه و سنگ كیسه صفرا هستند باید با احتیاط مصرف شود.

• اگزالات موجود در كیوی جلوگیر جذب كلسیم می‌شود. به این علت بهتر می باشد ۲ تا ۳ ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات این میوه را میل نكنید تا جلوگیر جذب كلسیم نشود.

بیشتر بخوانید:  روغن کنجد و خواص شگفت انگیز آن

 

• همچنین کیوی در برخی افراد سبب کاهش سرعت لختگی خون شده و بر کسانی که اختلالات خون‌ریزی دارند، مشکل ایجاد کند. بنابراین اگر عمل عمل در پیش دارید، توصیه می‌شود دست‌کم از دو هفته قبل از عمل کیوی مصرف نکنید.

• كیوی خام نیز دارای مقادیر زیادی آنزیم به نام پاپایین می باشد كه از نظر تجاری برای نرم كردن گوشت مفید می باشد، اما احتمال دارد برای بعضی از افراد آلرژ‌ی‌زا باشد. بویژه افرادی كه به آناناس آلرژی دارند مستعد آلرژی به این میوه هم هستند.

فواید کیوی, خواص كيوي

از کیوی می توانید چیپس تهیه کنید

چند نكته

• كیوی را می‌توانید در دمای اتاق نگهداری كرده، آن ‌را به مدت چند روز ذخیره كنید.

• هرگز كیوی را كنار سیب و گلابی قرار ندهید. كیوی به هنگام آمدن مقداری گاز اتیلن از خود متصاعد می‌كند این گاز سبب آمدن میوه‌های دیگری چون سیب و گلابی می‌شود، لذا نباید موقعیت نگهداری كیوی با سایر میوه‌ها یكی باشد.

• در هنگام خرید كیوی اگر بر تاثیر فشار جزئی، نرمی زیر دستان خود حس كردید از خریدن آن صرف‌نظر كنید.

• كیوی طلایی دارای پوستی نرم و برنزی رنگ بوده و گوشت آن به رنگ طلایی می باشد. بها تجاری این نوع كیوی از انواع سبز بیشتر می باشد.

• استفاده از كيوی خام در دسرهای حاوی شير يا هر فراورده لبنی ديگر نامناسب می باشد زيرا اين آنزيم در عرض چند دقيقه در حاليكه بوی بسيار بدی توليد می كند آغاز به حل كردن پروتئين شير می نمايد.

• كیوی را می‌توانید حلقه كرده و خشک كنید و به جای خوردن چیپس، كیوی خشک شده میل كنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین پلانتین چیست و اختلاف پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از نظر …