بیوگرافی امین حیایی

امین حیایی متولد 1349 هنرمند تلویزیون و سینمای ایران است. در دوران تحصیل به کار تئاتر پرداخت و پس از فارغ التحصیلی با رتبه ممتاز، در دوران سربازی در مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی سیاسی نیروی هوایی فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۷۰ هنرمند تئاتر کودک به کارگردانی ثریا قاسمی بود. او در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم براده های خورشید نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. مدت زیادی طول کشید تا او در فیلم بازی کند و در اولین نقش بازیگری خود به عنوان هنرمند اصلی در شب سیب سرخ (1999) خوب عمل نکرد.

در سال 1381 در شش فیلم مانی و ندا، مونس، اتیری، رز زرد و گل بهشت ​​بازی کرد که رکورددار تهران بود. حیایی علاوه بر این در 4 فیلم هتل کارتن، دست های آلوده، تله و اخلالگر سیروس الوند بازی کرد. او در سال ۱۳۸۵ برای بازی در فیلم شب برنده جایزه بهترین هنرمند مرد فجر شد. همسر وی نیلوفر خوش خلق هنرمند سینمای ایران و تنها فرزندش دارا حیایی است. دارا حیایی متولد 1354 است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی آتنه فقیه نصیری

امین حیایی پسر بزرگ خانواده، برادر کوچکترش امید نوازنده، همسرش نیلوفر خوش خلق هنرمند سینما و تلویزیون و دارای پسری به نام دارا حیایی هستند که فارغ التحصیل رشته کامپیوتر است.امین حیایی در دوران تحصیل به کار تئاتر می پرداخت و پس از فارغ التحصیلی به راحتی خدمت سربازی خود را در مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی و سیاسی نیروی هوایی آغاز کرد. در سال ۱۳۷۰ هنرمند تئاتر کودک به کارگردانی ثریا قاسمی بود. امین حیایی در کنار هدا تهرانی و مهناز افشار از هنرمندان سینمای ایران و محمدرضا گلزار از دوستان صمیمی او در سینما هستند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی رامبد جوان; هنرمند، کارگردان و مجری ایرانی

اولین کار سینمایی او دو همسفر بود که توسط ثریا قاسمی کشف و به کارگردان معرفی شد. امین حیایی زندگی هنری خود را مدیون اوست. او در سال ۱۳۷۰ وارد هنر شد و کار طنزش با فیلم عروس خوش کدم و بازی در زین کدی اولین جایزه حافظ جشنواره دنیای تصویر را از آن خود کرد. وی در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم براده های خورشید نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی الهام شعبانی +عکس

در سال 1381 شش فیلم با بازی او در سینماهای تهران اکران شد که برای او یک رکورد محسوب می شود.او به‌عنوان هنرمندی توانا به شهرت رسید تا جایی که تندیس حافظ را به‌عنوان یکی از دو هنرمند برتر سال به‌خاطر بازی در فیلم دختر ایرونی در جشنواره سالانه ماه قمری دریافت کرد.بازی عالی امین حیایی در فیلم «زن زیدی» در بیست و سومین جشنواره فیلم فجر همچنان نشان از اوج گیری او در عرصه بازیگری دارد. اخراجی ها، مهمان، شام عروسی، ستاره هاست بدون شک او را به عنوان برترین ستاره سینمای ایران در دهه 80 معرفی کردند. فروش بالای فیلم اخراج شده، امین حیایی را به یکی از پردرآمدترین هنرمندان مرد سینمای ایران تبدیل کرد. محمدرضا شریفی نیا در بیشتر فیلم هایش از حضور امین حیایی استفاده می کند و آخرین همکاری آنها در فیلم «زنگ زنگ ها» به کارگردانی پاریس خوب است. خیلی ها می گفتند امین حیایی هنرمند خوبی نیست اما حالا حیایی یکی از پردرآمدترین بازیگران سینماست که در واقع به واسطه کارش پردرآمدترین هنرمند شد. امین حیایی و همسرش از نزدیکان تهران و لواسان هستند.

بیشتر بخوانید: زندگی نامه خواجه عبدالله انصاری

نیلوفر خوش خلق درباره امین می گوید:

خیلی ها فکر می کنند من و امین به خاطر فیلم با هم رابطه داشتیم اما علم و شخصیت و اخلاق امین جذاب است. امین فردی فوق العاده بخشنده است و این را در این سال ها بارها به من ثابت کرده است.سال های خوشی را در کنار هم سپری می کنیم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد، چون اساسا من و امین به آینده چه در زندگی شخصی و چه در کارمان خوشبین هستیم و می خواهیم زندگی آرامی داشته باشیم.زندگی ای که خدا به یاد دارد. اصولا من و امین همیشه به یاد خدا هستیم و می دانیم که اگر تا اینجای کار رسیده ایم به لطف خدا بوده است و بعد از آن با مردم بوده است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی جمشید مشایخی

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …