کپک دیوار چیست و چگونه می توان آنرا برطرف کرد؟

 

کپک دیوار, کپک دیوار چیست, شیوه های تشخیص کپک بر روی دیوار

کپک دیوار

چگونه از شر کپک دیوار خلاص شویم؟

به جز اینکه کپک ظاهری ناخوشایند دارد بلکه می‌تواند برای سلامت نیز خطرناک باشد و می‌تواند سبب مشکلات تنفسی، آسم و آلرژی شود. خلاص شدن از شر کپک کار خیلی دشواری نیست و بهتر میباشد که هرچه کپک ها را از بین ببرید تا مشکلات بزرگ تری برایتان به وجود نیاید. با ما در این مقاله همراه باشید تا با روش‌های مختلف پیشگیری و از بین بردن کپک‌ها، آشنا شوید.

شیوه های تشخیص کپک بر روی دیوار

در اولین قدم برای از بین بردن کپک از روی دیوار باید، ببینیم آیا آنچه که بر روی دیوار هست کپک میباشد یا نه. پس برای فهمیدن این موضوع، یک پارچه مرطوب که آغشته به مقداری کلر سفید خانگی می باشد را بر روی دیوار بکشید. در صورتیکه پس از دو تا سه لحظه سطح دیوار، روشن و برطرف شد، آنچه که بر دیوار وجود دارد کپک می باشد و چنانچه به جز این باشد، کثیفی و آلودگی می باشد.

همینطور یکی از راههای اصلی و مهم برای تشخیص کپک بر روی دیوار، از روش بو کشیدن می باشد. کپک، بوی پوسیدگی می دهد. پس به آسودگی و با بو کشیدن می توان پی به کپک زدگی دیوار برد.

کپک دیوار, کپک دیوار چیست, شیوه های تشخیص کپک بر روی دیوار

کپک دیوار چیست

کپک دیوار چیست؟

چنانچه بخواهیم قدری دقیق‌تر مسئله را دنبال کنیم کپک نوعی قارچ میباشد و در نم می تواند زیاد شود. از آنجایی که قارچ‌ها به وسیله هاگ تولید مثل می‌کنند، با پراکنده کردن هاگ‌های خود با رنگ‌های گوناگون روی دیوار سطح آن را می‌گیرند و می‌توانند در طول زمانه کوتاهی منطقه وسیعی را بپوشاند. کپک می‌تواند سلامتی را نیز به خطر بیندازد و برای سیستم تنفسی اشخاص خطرناک باشد.

کپک دیوار می‌تواند به رنگ‌های گوناگونی از جمله مشکی، سبز، سیاه، سفید و حتی قرمز و نارنجی روی دیوار وجود داشته باشد. عامل اصلی به وجود آمدن کپک نم دار بودن محیط و نداشتن تهویه مناسب میباشد. پس چنانچه روی دیوار منزل کپک دیدید به دنبال نم باشید. همین طور اغلب جایی که کپک وجود دارد بوی خاک یا بوی نم نیز احساس می‌شود که باز هم نشان نم میباشد.

بیشتر بخوانید:  درست کردن دسته گل کوچک

به جز دیوار منزل بیشترین جاهایی که شما می‌توانید کپک‌ها را ببینید موارد زیر میباشد:

– سرویس بهداشتی و دوش

– زیر سینک ظرفشویی

– داخل وسایلی که خیس می‌مشابه مشابه قهوه یا چای ساز

– داخل پادری که خیس مانده و…

موعد پاک کردن منزل توجه کنید که پایان اقبال های منزل را کاملا پاک کنید تا در آخر با کپک‌ها روبرو نشوید.

کپک دیوار, کپک دیوار چیست, شیوه های تشخیص کپک بر روی دیوار

چه چیزی سبب کپک می‌شود

چه چیزی سبب کپک و نم زدگی می‌شود؟

پیش از اینکه بخواهید که جلوی رشد کپک را بگیرید، باید میباشد بدانید که چه عاملی سبب به ایجاد و رشد آن‌ها می‌ شود.

کپک در تاثیر نم اضافی بر روی سطح ها به وجود می‌آید و رشد می‌کند. مشکلات ساختاری و نبود تهویه‌ی مناسب، از عواملی هستند که به رشد بیشتر کپک کمک می کند.

این نم اضافی امکان دارد به علت نشتی لوله‌ها، در زیرزمین و طبقه‌ها هم کف، ورود آب باران از راه روزنه‌ها و شکاف‌ها به درون منزل یا از راه نابسامانی‌های پنجره یا سقف، به وجود آید. در ساختمان‌های نوساز، این مشکل رایج تر میباشد و امکان دارد نیاز داشته باشید تا با یک شخص متخصص مشورت کنید.

یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن کپک، میعان میباشد. این فرایند وقتی اتفاق می افتد که نم هوا به مایع تبدیل شود و یا هوای گرم به سطح سرد برخورد کند. این عمل می‌تواند به علت کارهای روزمره هم اتفاق بیفتد. کارهایی مشابه دوش کردن، آشپزی و اتو کردن. پیشگیری از این اتفاق، کار چندان دشواری نیست.

محصولات مناسب برای برطرف کردن کپک

وایتکس: سدیم هیپوکلریت یا همان سفید کننده خانگی کلر (وایتکس) برای از بین بردن کپک و عوض کردن رنگ سطوح بهترین کارکرد را دارد. این ماده خیلی سریع میباشد و پیش از استفاده باید رقیق شود.

هشدار

از آنجا که وایتکس (که از ترکیبات کلر ساخته می شود) ماده‌ای سمی و دارای بخارات پرخطر میباشد با احتیاط از آن استفاده کرده و هیچ وقت نباید آن را با آمونیاک ترکیب کنید.

هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) : هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه نسبت به وایتکس تندی کمتری دارد و استفاده از آن به صورت محلول با نسبت سه به ده می‌تواند کپک را از بین برده و رنگ لکه‌ها را روشن کند. این ماده همان تاثیر کلر را دارد ولی روند پاکسازی آرام تر انجام می شود و با درصد گفته شده، بخارات سمی ندارد.

سرکه سفید مقطر: سرکه اسیدی میباشد و به آهستگی ساختار کپک را شکسته و آن را از بین می‌برد. سرکه سمی نیست ولی با استفاده از آن امکان دارد لکه‌های کپک از بین نروند و برای پاک کردن این لکه‌ها احیانا به دیگر مواد پاک‌کننده نیاز خواهید داشت.

جوش شیرین و بوراکس: سدیم بی‌کربنات (جوش شیرین) و بوراکس هر یک دارای پی‌اچ بالایی هستند که جلوی رشد و بقای کپک را می‌گیرند. هر دوی این محصولات کم‌بها و غیرسمی هستند و به راحتی با آب مخلوط می‌شوند. بوراکس در از بین بردن لکه‌های ماندگار کارایی بهتری دارد ولی تاثیر آن به اندازه محصولات سفید کننده زورمند نیست.

در هنگام استفاده از هر یک از این محصولات، محلول پاک کننده را به طور کامل نشویید. اجازه بدهید قدری از آن روی سطح بماند تا از رشد دوباره کپک در آن مکان پیشگیری کند.

کپک دیوار, کپک دیوار چیست, شیوه های تشخیص کپک بر روی دیوار

راههای تشخیص کپک بر روی دیوار

نکاتی برای از بین بردن قارچ و کپک دیوار و سطوح از منزل

پیش از اینکه هر گونه محصولات تجاری برای از بین بردن کپک را امتحان کنید، باید بفهمید چطور می توانید رشد آن را کنترل کنید راههای آسان ای هست که کمک می کند از نم بیش از اندازه در داخل منزل خودداری کنید، زیرا مکان های که این میکروارگانیسم ها بتوانند رشد کنند را کمتر می کند.

بیشتر بخوانید:  چگونه ماسک صورت پارچه ای با فیلتر درست کنیم ؟ + نکاتی برای استفاده از ماسک

اعتماد پیدا کنید که منزل تان تهویه مناسب دارد

باز کردن پنجره ها و درها لااقل روزی یک بار روشی آسان برای کاهش قارچها، کپک ها و دیگر ذراتی میباشد که داخل منزل جمع می شوند ، وقتی هوا جریان می یابد، به مکان های مرطوب اجازه می دهد که به طور طبیعی خشک شوند. این کار محیطی، را که قارچ ها و میکرو ارگانیسم ها نیاز به رشد دارند را تبدیل خواهد داد.

قارچ و کپک ها را نپوشانید

یکی از بزرگ ترین خطاهایی که افراد انجام می دهند پوشیده کردن قارچ ها و لک ها با وسایل ، مبلمان، پارچه و یا چیزهای مشابه میباشد . این کار جلوگیر از گردش هوای اطراف مناطق آزار دیده می شود که به این شکل امکان رشد بیشتر به وجود می آورد. بهتر میباشد مکان را باز نگه دارید و از بدتر شدن مشکل پیشگیری کنید.

از آویخته کردن لباس های مرطوب در منزل پرهیز کنید

حتی چنانچه اندیشه می کنید آویخته کردن لباس ها کاری بی ضرر میباشد ، می تواند عواقب منفی روی سلامت تنفسی داشته باشد. نم سبب رشد قارچ ها و کنه ها میباشد ، به ویژه اگر در مکان های خاصی بعضی از لکها وجود داشته باشد. کمبود هوا سبب می شود لباس به طور کامل خشک نشود و سبب به وجود آمدن بوهای نامطبوع شود که از بین بردن آن ها سخت میباشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

راهنمای تمیز کردن چرم

راهنمای تمیز کردن چرم نکات مهم برای تمیز کردن چرم لوازم چرمی گرانقیمت هستند و …