چگونه از فرش خود مراقبت کنیم؟

بدون تردید فرش یکی از محبوب ترین و در عین حال مهم‌ترین عناصر در دکوراسیون منزل ایرانی ها به شمار آمده وسهم قابل توجهی در زیبایی و آراستگی خانه دارد. فرش ایرانی به عنوان یکی از نمادهای فرهنگ و هنر اصیل ایرانی از زمان های گذشته تا امروز، نقش همیشگی خود را حفظ کرده و حذف آن از چیدمان منازل ایرانی ها تقریباً غیرممکن است.

به همین دلیل، آشنایی با اصول نگهداری از فرش به عنوان یکی از رایج ترین و پر کاربردترین لوازم منزل، اهمیت بسیار زیادی داشته و از آن دسته موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

بنابراین در این مقاله تلاش می کنیم که شما را با اصول مهم، ساده و کاربردی که به نگهداری بهتر فرش کمک می کند، آشنا نماییم. پس اگر به دنبال افزایش طول عمر مفید فرش تان هستید، خواندن این مطلب می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

چگونه از فرش ماشینی نگهداری کنیم؟

به دنبال پیشرفت هایی که امروزه در ماشین آلات فرش‌بافی رخ داده است، شاهد تنوع بسیار زیادی در نقش، طرح و رنگ فرش‌های ماشینی هستیم.

فرش های ماشینی از لحاظ قیمت، نسبت به فرش های دستبافت هزینه ی کمتری داشته و برای خانواده ها مقرون به صرفه تر هستند. به همین خاطر بسیاری از خانواده هایی که تصمیم به خرید فرش دارند، ترجیح می دهند که فرش مورد نظر خود را از بین فرش های ماشینی انتخاب نمایند.

از همین رو در این مقاله، ابتدا به سراغ روش های نگهداری از فرش ماشینی می رویم. ساده ترین اصول نگهداری از فرش ماشینی عبارتند از:

  • تا نکردن فرش:

درصورتی که تصمیم به جمع کردن فرش دارید، به هیچ عنوان آن را تا نکنید. بهترین کاری که می توانید بکنید این است که فرش تان را به روش لول جمع کنید تا هیچ یک از قسمت های آن دچار تا خوردگی و به اصطلاح شکست فرش نشود و تار و پودش آسیب نبیند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع سقف کاذب

بایستی توجه داشته باشید که این نکته ی مهم، در موارد نگهداری از تمام انواع فرش ها، اعم از ماشینی و دستبافت صدق کرده و مشترک است.

  • توجه به خواب فرش در هنگام جارو زدن

یکی از کارهایی که بسیاری از افراد معمولا انجام می دهند این است که برای راحتی کار، موقع جارو برقی کشیدن، جارو را به صورت رفت و برگشتی روی سطح فرش حرکت می‌دهند. شاید برایتان جالب باشد اگر که بدانید این کار به سلامت فرش شما آسیب وارد می کند.

نحوه ی صحیح جارو زدن فرش به این صورت است که با هر بار حرکت رو به جلوی جارو، تماس آن را با سطح فرش قطع کرده و مجددا جارو را در جهت خواب فرش به جلو حرکت دهید.

فراموش نکنید که نباید در جارو زدن سطح فرش افراط یا تفریط کنید. استانداردترین حالت برای جارو زدن فرش،هفته‌ای یک مرتبه می باشد.

پس برای نگهداری از فرش ، به تعداد دفعات و نحوه ی جارو کشیدنتان توجه کنید.

  • جلوگیری از رشد باکتری در سطح فرش

مجاورت با رطوبت و یا مرطوب بودن سطح فرش، یکی از آن دسته عواملی است که علاوه بر پوسیدگی می‌تواند سبب رشد باکتری شود. همچنین اگر سطح فرش به نحوی پوشیده شده باشد که هوا در میان الیاف آن جریان نداشته باشد، احتمال  پوسیدگی و رشد کپک بالا می‌ رود.

علاوه بر این، چنین شرایطی امکان حضور حشرات در لابه لای فرش را هم بالا می برد. این موضوع می تواند سلامت فرش شما را با خطرات جدی نظیر بید زدگی مواجه سازد.

بنابراین بایستی اینطور بگوییم که برای حفظ کیفیت و طول عمر فرشتان بایستی آن را دور از رطوبت و در معرض رفت و آمد هوا قرار دهید.

  • توجه به تابش نور خورشید بر سطح فرش

یکی از جمله کارهای مهمی که می توانید برای نگهداری از فرش و حفظ آن از آفاتی نظیر رطوبت، کپک زدگی و همچنین حشرات انجام دهید، پهن کردن فرش در مقابل پنجره ها و نور خورشید است.

بیشتر بخوانید:  نهنگ ولگرد نیمی از کره زمین را شنا کرد!

زمانی که نور خورشید به سطح فرش بتابد، فرش شما عمر بیشتری خواهد داشت. اما نکته ای که وجود دارد این است که تابش نور خورشید اگر بیش از حد، تند و همیشگی هم باشد، می تواند باعث رنگ رفتگی فرش شود.

بنابراین پیشنهاد می کنیم فرش هایی که در مقابل نور خورشید پهن شده اند را هرازچندگاهی جابه جا کنید و سمت دیگر آن را مقابل نور خورشید قرار دهید، تا فرشتان دچار رنگ پریدگی نشود.

  • عدم استفاده از چاقو برای لکه ها

یکی از اصول اولیه ی نگهداری از فرش این است که به محض ریختن مایعات روی فرش، باید آن ها را سریعا خشک نمود تا از پوسیدگی الیاف فرش جلوگیری شود. اما اگر لکه‌ای روی سطح فرش ایجاد شد که به سادگی قابل رفع نیست، هیچ گاه تلاش نکنید آن را با چاقو برطرف نمایید. چراکه چاقو باعث حذف بافت فرش شده و در واقع فرش شما را از بین می برد.

لکه بری از سطح فرش، اصول و قواعد خاصی دارد که اگر قدری در مورد آن تحقیق کنید حتما به راهکارهای ساده و خوبی خواهید رسید. حتی اگر هیچ راهکار خاصی هم وجود نداشت، می توانید فرش تان را به قالیشویی بسپارید تا در نهایت به روشی ایمن و موثر، لکه ها را از سطح فرش تان پاک نماید.

فرش دستبافت را چطور نگهداری کنیم؟

فرش های دستبافت، به دلیل استفاده از الیاف و رنگ های طبیعی در بافت آنها، نسبت به فرش های ماشینی حساسیت بیشتری دارند و طبیعتا نگهداری از آنها قدری دشوارتر است. مهم ترین نکاتی که می توانیم برای نگهداری از فرش دستبافت رعایت کنیم، عبارتند از:

  • توجه به سطح قرارگیری فرش

یکی از مهم‌ترین رازهای نگهداری فرش های دستبافت، توجه به سطحی است که قرار است فرش روی آن قرار بگیرد.  در واقع این سطح بایستی کاملا تمیز، بدون خاک و بدون رطوبت باشد. به عنوان مثال، قرار دادن فرش دستبافت روی سطوح گچی و آهکی، می تواند باعث وارد آمدن آسیب به آن شده و کیفیت و طول عمر آن را تحت تاثیر قرار دهد.

  • دوری از گرد و خاک
بیشتر بخوانید:  اسپانسر شیپ کانادا

همانگونه که در مورد قبلی هم اشاره کردیم، یکی از راهکارهای مهم برای حفظ سلامت فرش دستبافت، دور کردن آن از هرگونه گرد و غبار است. بنابراین حتما فرش دستبافت را به طور مرتب جارو بزنید و این را هم فراموش نکنید که هنگام استفاده از جارو برقی مراقب گرد و خاک تولید شده از جاروبرقی هم باشید.

بهترین کار این است که در هنگام استفاده از جارو برقی، درب یا پنجره‌ای برای گردش هوا، باز باشد تا هم خودتان بتوانید هوای آزاد را تنفس کنید وهم در حین جارو زدن، گرد و خاک روی فرش تان ننشیند.

  • توجه به خطر بیدزدگی

یکی از خطرات همیشگی که برای فرش های دستبافت در مناطق گرم، کم نور و با هوای کم وجود دارد، بید زدگیست. به خصوص زمانی که تصمیم به لول کردن فرش و قرار دادن ان در فضایی مانند انباری دارید.

برای جلوگیری از خطر بید، بهتر است چند عدد نفتالین را داخل دستمال های کاغذی جداگانه قرار داده و در لابه لای نقاط مختلف فرش تان قرار دهید. در پایان هم فرش لول شده را با یک مشمای بزرگ بپوشانید.

سخن پایانی:

نگهداری از فرش یکی از آن دسته کارهاییست که در عین ساده بودن می تواند کمک زیادی به حفظ کیفیت و طول عمر فرش شما نماید.

در این مقاله چند راهکار بسیار ساده را برای نگهداری انواع فرش دستبافت و ماشینی با شما در میان گذاشتیم. امیدواریم استفاده از این موارد بتواند برای شما موثر واقع شود.

مطلب پیشنهادی

چرا باید نسبت به اجاره خودرو اقدام کنیم؟

رنت اتو بزرگترین مرجع اجاره خودرو ، اجاره خودرو در تهران و اجاره ماشین در …