همه چیز درباره واریس + علت و درمان

شاید شما هم جزو افرادی هستید که فکر می کنند فقط افراد سالخورده به واریس مبتلا می شوند اما باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه است و بیماری واریس به چندین عامل بستگی دارد که در این مقاله به آن پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

واریس چیست؟

رگ های واریس زمانی به وجود می آیند که دریچه های معیوب باعث انباشتگی خون در قسمت هایی از رگ های خونی شده و رگ ها بیش از اندازه  بزرگ می شوند. این رگ ها در بعضی مواقع ممکن است همراه با درد و تورم باشد  و به رنگ بنفش مایل به آبی، بنفش تیره یا قرمز و اغلب در نواحی پایین پا و ران ها دیده می شوند.

آریادسک برگزار کننده دوره طرح درمان ونیر کامپوزیت

واریس پا جزو مشکلات متداول پوستی است  که قریب به 25 درصد بزرگسالان به آن دچار می شوند. واریس در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

چه عواملی باعث واریس می شود؟

رگهای واریسی به دلایل متعدد و به ندرت ناشناخته ایجاد می شوند. به نظر می رسد مشکل اساسی ناشی ازاختلال عملکرد دریچه ای در وریدهاست. عوامل موثر در بروز واريس به صورت چکیده در ذیل اشاره شده اند:

سابقه خانوادگی و ژنتیک: در بسیاری از افراد مبتلا، به ویژه در افراد جوان، سابقه خانوادگی ابتلا به واریس بیان می شود. در سالهای اخیر ژن مرتبط با دریچه های لانه کبوتری شناخته شده است. از سوی دیگر در برخی مطالعات شیوه زندگی مشترک بین اعضای خانواده به عنوان عامل خطری مهم در بروز این بیماری در اعضای یک خانواده معرفی شده است.

سن : با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به واریس بیشتر می شود.

شغل : آمارها حاکی از بروز بیشتر بیماری واریس در برخی از مشاغل است. ایستادن در یکجا به صورت ثابت و نشستن طولانی با بروز این بیماری ارتباط مستقیم دارد. معلمان، داروسازان، پرستاران، مهمانداران، نظامیان که مدت طولانی به صورت ایستاده فعالیت می کنند و مشاغلی همچون آرایشگری، فروشندگی، رانندگی و خیاطی درخطر بالای ابتلا به واريس قرار دارند و به شاغلین این حرفه ها توصیه می شود به صورت ادواری تحت نظر پزشک متخصص بوده و سلامت وریدهای پای خود را چک کنند تا در صورت بروز هر گونه تغییر و مشکل بتوانند در مراحل ابتدایی اقدامات مقتضی را بکار گیرند.

بیشتر بخوانید:  قیمت به روز انواع کابینت آشپزخانه را اینجا ببینید!

آریادسک برگزار کننده دوره تخصصی ایمپلنت
وزن : چاقی از عوامل مستعد کننده واریس است. اضافه وزن باعث فشار مضاعف به عروق پا می شود و در نهایت احتمال ابتلا به واريس افزایش می یابد.

جنسیت و هورمون ها : زنان بیشتر از مردان به واریس مبتلا می شوند .به نظر می رسد بعضی از هورمونهای زنانه در این خصوص مسئول هستند و همین امر احتمال ابتلا به واريس در دوران بارداری را بیشتر می کند همچنین تغییر در شدت علائم واریس منطبق با دوره های مختلف در سیکل ماهانه خانمها نشانگر ارتباط بین سطح هورمونهای جنسی زنانه و واريس است. مطالعات صورت گرفته حاکی از بروز بیشتر واریس در بین بانوانی است که از قرصهای  پیشگیری از بارداری استفاده می کنند.

آریادسک برگزار کننده دوره ترمیمی و زیبایی
بی تحرکی : وقتی فرد راه نرود و مرتبا یکجا بنشیند مانند آنچه درخانمهای چاق و مسن دیده می شود .احتمال بروز اختلال در سیاهرگها زیاد می شود .

یبوست : دفع ناراحت و وارد کردن فشار برای دفع ، فشار لگنی را افزایش می دهد و در نهایت باعث انتقال فشار به وریدها و روی دریچه ها و دیواره وریدها می شود .

سیگار : سیگار در سرخرگها باعث تصلب و تنگی عروق و در سیاه رگها باعث شل شدن دیواره (گشادی) و واریس می شود.

بیشتر بخوانید:  روباه صلیبی؛ گونه ای کمیاب با ظاهری خاص(عکس)

بیماریها : ابتلا به واريس در بعضی از بیماریها مانند بیماری کم کاری تیروئید بیشتر دیده می شود .

بارداری : در این دوران تاثیر توأم تغییرات هورمونی بر شل شدن دیواره عروق و افزایش فشار وارد بر پاها به دلیل افزایش وزن مادر و از سوی دیگر افزایش حجم خون در گردش باعث ایجاد عروق واریسی در پاها می شود.

لخته خون : لخته خون در وریدهای پا متعاقب مسافرتهای طولانی مدت در حالت نشسته و یا بستری شدن دراز مدت بدنبال جراحی و مانند آن ایجاد می شود می تواند از علل ایجاد و تشدید واريس باشد.

آریادسک برگزار کننده دوره اندو روتاری

درمان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند در صورت داشتن بیماری واریس باید حتماً با جراحی بیماری خود را برطرف کنند. این تصور تنها زمانی کارایی دارد که بیماری واریس شخص به حالت بدخیمی رسیده باشد. در حالت‌های نرمال معمولاً با کمی مراقبت‌های خانگی می‌توان تا حد زیادی این عارضه را بهبود بخشید یا درمان کرد. برای جلوگیری از وخیم شده واریس یا بهبود آن می‌توانید موارد زیر را انجام دهید. این موارد عبارت اند از:

ورزش کردن

کاهش وزن با رژیم‌های مناسب

تکان دادن و بالا بردن پاها

اجتناب از ایستادن طولانی مدت و بی‌تحرکی

کرم‌های موضعی و نرم کنند. در نظر داشته باشید مورد آخر باید تحت نظر یک درمانگر انجام شود. کارهایی که در این لیست به شما معرفی شد می‌تواند تا حد زیادی شرایط درد شما را التیام بخشد.

جوراب‌های فشاری

افراد زیادی تصور می‌کنند به وسیله جوراب‌های فشاری می‌توانند درد و تورم ناشی از واریس را بهبود ببخشند. در اینگونه موارد باید بگوییم هنوز هیچ تحقیق و بررسی جامعی نتوانسته ثابت کند این دسته از جوراب‌ها می‌توانند کارایی مناسبی در این زمینه داشته باشند. تاکنون تمامی بررسی‌ها در این زمینه با پاسخ‌های متنوعی همراه بوده است. ناگفته نماند استفاده از این جوراب‌ها می‌تواند تا حد زیادی باعث خشکی پوست و پوسته پوسته شدن پوست اشخاص شود.

بیشتر بخوانید:  چگونه از فرش خود مراقبت کنیم؟

معاینه پزشکی

برای تشخیص بیماری واریس، پزشک با معاینه فیزیکی شروع به بررسی رگ‌های آسیب دیده می‌کند. برای این کار چشم غیر مسلح هم می‌تواند کارایی داشته باشد. در بیشتر موارد نیازی به آزمایش یا عکس برداری نیست. اگر پزشک تشخیص دهد که فرد به واریس مشکوک است برای او آزمایش‌هایی از قبیل

آزمایش داپلر

این آزمایش بررسی مناسب بودن جریان خون و همسو بودن دریچه‌های وریدی را شامل می‌شود. این آزمایش می‌تواند لخته شدن خون و انسداد در رگ‌های شخص را هم نشان بدهد.

علائم رگهای واریسی دردناک

زمانی که رگهای واریسی دردناک میشوند، علائم زیر را بوجود می آورند:

– حس درد یا سنگینی پاها

– سوزش یا تیر کشیدن عضله پا و ورم پایین پاها

– تشدید درد بعد از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی

– خارش اطراف یک یا چند رگ

– تغییر رنگ پوست در اطراف رگ واریسی

آریادسک برگزار کننده دوره پروتز ثابت

راه های پیشگیری از ابتلا به واریس

برای جلوگیری کامل و مطمئن از واریسی شدن رگها هیچ راهی وجود ندارد ولی عواملی نظیر بهبود گردش خون در بدن و حجم عضلات می تواند خطر ابتلا به این بیماری را تقلیل دهد. همین کار را برای بهبود رگهایی که سابقاً مبتلا به واریس شده و سبب ایجاد درد میشود را انجام دهید. برای بهبود گردش خون و جلوگیری از ابتلا به واریس کارهای زیر را انجام دهید:

> ورزش

> حفظ وزن سالم و نرمال

> خوردن غذاهای کم نمک و پر فیبر

> پرهیز از پوشیدن کفشهای پاشنه بلند و جورابهای تنگ

> بالا گرفتن پاها

> تغییر زیاد حالت بدن (چه در حالت نشسته چه ایستاده)

مطلب پیشنهادی

چرا باید نسبت به اجاره خودرو اقدام کنیم؟

رنت اتو بزرگترین مرجع اجاره خودرو ، اجاره خودرو در تهران و اجاره ماشین در …